Podstawowe zasady zdrowego odżywiania


Dzisiaj zapoznam Was z ciekawostką na temat prawidłowego zdrowego odżywiania. Ten temat z roku na rok nabiera na sile rozgłosu i różnych opiniach.  Niestety coraz więcej osób dostaje błędne informację i myślą, że robią dobrze a tak na prawdę podupadają nieświadomie na zdrowiu😒
Pamiętajcie, że pierwszą i podstawową zasadą doboru prawidłowego odżywiania jest stan zdrowia☝ Słyszy się o różnych dietach, sposobach odżywiania i ja tu nie będę kwestionować, która jest dobra a która nie, bo każda ma swoich zwolenników jak i przeciwników. W następnym artykułach opisze Wam każde z osobna zasady a dziś tylko ogólnie. Powinniście zacząć stosować je już dziś, jeśli jeszcze nie zaczęliście 😉

1. Jedź regularnie

Regularne jedzenie posiłku sprawia, że nasz metabolizm działa szybciej. Organizm, który wie, że nie będzie katowany głodówkami, nie odkłada nadwyżek kalorycznych w postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowo ważne jest aby ilość posiłków nie była mniejsza niż 3 i nie większa niż 6. 

2. Dbaj o różnorodność posiłków

Wydawać się może, że nie ma nic złego w jedzeniu przez tydzień tego samego prawda? Otóż NIE! Spożywając ciągle te same składniki nie dostarczamy organizmowi wszystkich potrzebnych witamin i minerałów. Pamiętajcie o tym przygotowując sobie posiłki.

3. Warzywa i owoce to Twoi przyjaciele

Wystarczy, że do każdego posiłku dodasz warzywa lub owoc, a organizm na prawdę ci za to podziękuję. Dzięki tym smakołykom dostarczamy mnóstwo witamin, błonnika i minerałów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Zaleca się jednak, by dawka warzyw była większa, bo owoce zawierają cukry proste które nie są wskazane w nadmiarze.

4. Pij dużo płynów

Woda stanowi 60% masy naszego ciała, dlatego tak niezbędne jest dostarczenie jej w odpowiedniej ilości. Podstawowym płynem spożywającym powinna być woda, resztę dopełniamy herbatami, kawami itp. Odpowiednia ilość płynu sprawia, że nasz organizm m.in. oczyszcza się z toksyn, poprawia się proces metaboliczny, reguluję temperaturę organizmu, działa na jędrność skóry i nawilża.

5. Jedź w odpowiednich ilościach

Nie sztuką jest nałożyć sobie talerz jedzenia wielkości gara na zupę i najeść się tak, że bez rozpięcia paska w spodniach się nie obędzie. W zależności od ilości posiłków i zapotrzebowania musimy dobrać sobie ilość w taki sposób aby się najeść ale nie przejeść.

6. Jedź bez pośpiechu

Zjedzenie w expresowym tempie tak jakby ktoś czaił się na Twój talerz i miał ci go zabrać nie jest dobre. Posiłek powinien być przeżuwany a nie łykany, wtedy każdy proces trawienia przebiega odpowiednio.

7. Unikaj wysoko przetworzonych i sztucznych produktów

Fast foody, produkty z masą konserwantów i wzmacniaczy smaków to nie ta droga. Zawierają one  mnóstwo soli i tłuszczy a mało witamin i minerałów. 

8. Ogranicz spożywanie białego cukru

Jeśli nie możesz przełknąć gorzkiej kawy, postaraj się zastąpić czymś mniej kolizyjnym np. miodem, słodzikiem czy syropem. 

9. Słodycze - najlepiej tylko domowe 

Mało kto umie się oprzeć słodyczom, a nie musimy wcale z nich rezygnować. Wystarczy, że będziemy przygotowywać sobie domowe łakocie w odpowiedni sposób i możemy cieszyć się zdrowymi słodyczami. Wtedy te ze sklepowych półek przestają dla nas istnieć.

10. Jedź z przyjemnością i kolorowo

Posiłki przyrządzajmy tak aby cieszyły zarówno nasze oczy jak i kubki smakowe. Nie bójmy się przypraw! Nawet soli, ale też z nią nie przesadzajmy. Skupiaj się na jedzeniu, nie jedź w gniewie i traktuj talerz jak kolorowankę, w której im więcej kolorów tym lepiej :) 


2 komentarze:

  1. Sam nie dawno odkryłem części z tych tajemnych poradników. Przez nie regularne posiłki niską wagę mam a po mięsie też sam efekt. Jak za czołem jeść warzywa i regularnie wszystko od razu przytyłem. Pokaże mojej rodzince ten wpis by zrozumieli ukrytą wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no właśnie, większość nie zdaję sobie sprawy jak takie"szczegóły" potrafią odmienić zdrowie :)

      Usuń